Translate

2012. november 14., szerda

Ötfűszeres édes savanyú rákok - főzni tanul a fiam


Már megint rák. Hát, igen, nem tudok ráunni. De most több okom is volt: nálam járt a fiam és azt kérte, tanítsam főzni. Hízott a májam, amiért erre kért.
És, mert szereti a rákot, nem volt kérdés, hogy mit fogunk csinálni. Valami olyat akartam mutatni neki, amit egyszerűen megcsinálhat, mégis olyan ízt produkál, amitől a haverjai dobnak egy hátast.



A hagyományos édes-savanyú kínai ételek ízeit vettem alapul, de ez számomra kissé unalmas, mert többnyire kimerül az ananász és ketchup (jobb esetben paradicsom) ecetes egyvelegében.
Ezért tettem bele egy kis csavart, amitől nekem jobban tetszik.

A rákokat sóval, édes főzőborral és ötfűszer keverékkel bepácoltam és félre tettem fél órára. Ropogós kígyóuborkát félbevágtam 2-4 milliméteres szeletekre, az újhagymát pedig centi szeletekre. A fokhagymát kisebb kockákra, az édes chilit pedig félbevágva, kimagozva szintén felcsíkoztam, csakúgy, mint a gyömbért. Illetve felvágattam, elvégre volt egy kuktám. :-)

Először a rákot sütöttem meg kb. 2 perc alatt kevés olajon. Mutattam Bencének, hogyan forgassa ügyesen a rákot a serpenyőben anélkül, hogy kavargatná. Lazán, csuklóból, ahogy egy ügyes háziasszony a palacsintát forgatja. Egészen jól boldogult vele.
Félretettem és a serpenyőbe dobtam a gyömbért 30 másodperc múlva a paprikát és szinte rögtön a rákot, majd az összes többi összetevőt, kivéve az újhagymát.
A szószt sült chilipaprika krémmel, kevés szójaszósszal, sóval, cukorral és rizsecettel ízesítettem. Akkor jó, ha se nem túl édes, se nem túl savanyú. Kevertem bele egy kevés burgonyakeményítőt is. Ezt az elegyet a serpenyő tartalmára öntöttem és besűrítettem.


Az újhagymát csak tálalás előtt kevertem bele. A rák hihetetlenül ízletes az ötfűszer keveréktől, a mártás pedig ezt kiemeli édességével és a savanykás íz mindezt összeolvasztja. A legjobb az uborka benne, amit soha nem szabad annyira túlsütni, hogy lepuhuljon. Az uborka viszont ennek a buja íznek tökéletes kiegészítője, mert üdeséget ad az ételnek.
Szóval, igazán összetett fogás készült vacsorára.

Hozzávalók:
garnéla
uborka
fokhagyma, újhagyma
friss chili
gyömbér
ötfűzser keverék
édes főzőbor
sült chilipaprika krém
szójaszósz
rizsecet
burgonyakeményítő

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Érdekességek egy magyar szakácskönyvben:Rákleves,Rákmártás,Tengeri rák(languszta)főzése,Rákpörkölt. (forrás: A magyar úri család konyhája c. szakácskönyv)

Műkedvelő Hedonista írta...

Köszönöm szépen a tippet. Utána nézek. Érdekes, hogy a középkorból több magyar rákrecept is fennmaradt. Ez a könyv mikori kiadású?

Névtelen írta...

Ha jól láttam 2007-es, a benne lévő utalás szerint az összeállítás 1927-ből való.A lebontott híres Hungária Nagyszálló konyhafőnökétől származik. több helyen láttam, én a bookline-nál vettem