Translate

2013. március 23., szombat

Egzotikus pandan puding, azaz coco cotta

Panna cotta, azaz tejszín puding. Isteni! De mi a helyzet, ha a tejszín kókusztejjel és pandan levéllel cserél helyet?
 Most egy érdekesség bemutatására vállalkozom. Kivételesen a nehezebben beszerezhető alapanyagok közé tartozik (még számomra is) a pandan levél.
A pandan más néven csavarpálma. Mivel 600 fajtája van nem kicsi a választék. Ami ehető az a pandanus amaryllifolius. Tessék kérem otthon körülnézni, vagy a neten. A pandan egy rendkívül illatos növény. Íze is van, de nem markáns. Igaz, aki egyszer kóstolta mindig rá fog ismerni, mert beleég az orrba az illata. Többnyire édességet készítenek belőle, de a rizs illatosítására is szuper. Ha az ember ledarálja élénk zöld lé facsarható ki belőle. Mondanom sem kell, hogy mindent megszínez.

A sütemények, kenyér, vagy kalács egy európai ember számára zöld színben igen furcsa, de hozzá lehet szokni. Persze húst is szoktam beletekerni és úgy megsütni. Szerintem az íze és illata együtt függőséget is tud okozni, jó értelemben véve. Én megszerettem, bár először ódzkodtam tőle. Amikor utána olvastam a pandannak ledöbbentett, hogy van olyan fajtája, aminek a levelei hat méteresek. Durva.

A vietnámiaktól vettem most. A leveleket megmostam és ollóval felvágtam kicsi szeletekre. Mivel igen rostos, a kés nem a legjobb választás. A szeleteket fel kell önteni kis vízzel és hosszasan leturmixolni. A masszát ki lehet facsarni. Ez az első facsarás a legsötétebb. Majd újra fel lehet önteni vízzel és megint kifacsarni. A harmadik facsarás is jó még. Az elsőt, ha hagyjuk ülepedni egy-két napig, akkor az alján kiül a sűrű rész. Ez sütikbe ajánlott. Még nem teszteltem, de állítólag két hétig eláll. Akkor romlott, ha büdösödik.

A neten szuper receptek találhatók. Én persze amilyen lüke vagyok semmit sem olvastam előre. Arra gondoltam, hogy készítek egy kókusztejes panna cotta-t A panna magyarul tejszínt jelent, úgyhogy elneveztem coco cotta-nak. Előre elárulom, hogy hibáztam, mert igaz szuper kókuszkrémet vettem, de amikor kiöntöttem a krém 24 fok alatti volt. Tudnom kellett volna, hogy a krémben levő kókusz zsír 24 fok alatt ősszeáll, mint a zsír. E fölött folyékony lesz. Ahelyett, hogy felmelegítettem és összeráztam volna. Kiöntöttem, ami kijött magától. Ez tele volt kókuszvízzel is. Na ez okozta a gondot, mert egyrészt túl híg lett, másrészt  szilárdulás közben a híg rész kissé kivált. Egyszóval homogén és sűrű kell hogy legyen a kókuszkrém. Ez a hibámból nem jött össze, bár az ízén nem változtatott.

A recept egyszerű. 3 rész kókusztejet 1 rész tejszínnel összekevertem. Lehet tisztán is, de nekem kis tejszínnel jobban ízlett. Belekevertem egy kis pandan kivonatot, hogy szép legyen a színe és az ízén érezzem a kellemes pandan ízt és annyi cukrot, amennyitől édes lett, de nem geil. Vízben feloldottam lapzselatint. Két deci folyadékhoz egy Dr. Oetkeres lapot. A folyadékot felmelegítettem, de semmiképp sem forraltam, majd a zselatint belekevertem. Kis tálka aljára tejszínnel elkevert karamell krémet tettem, majd óvatosan felöntöttem a pandanos kókusztejjel. Hogy ne csapja szét a karamell krémet egy kiskanálra öntöttem a forró folyadékot, így nem csapódott a karamellbe. Kitettem a hideg előtérbe és amikor lehűlt betettem a hűtőbe fóliával lefedve. Pár óra alatt meg is szilárdult. Hát szó, mi szó nekem bejött. Gondolom megosztó, de egy próbát megér ez az egzotikus édesség.

Nincsenek megjegyzések: