Translate

2013. július 30., kedd

Banánvirág saláta

Részben megszegtem a fogadalmamat, hogy elindulok a főztömmel dél felé, vagyis előtérbe helyezem az olaszos, spanyolos, görögös ételeket. Tettem erre irányuló lépéseket, de nem vettem a fáradtságot, hogy megírjam a recepteket, sőt még egy fotóra sem méltattam őket, igaz rendesen toltam a falatokat a fejembe. Szóval nem szegtem fogadalmat, mivel teszem a dolgom és főzök, de valahogy nem látom, hogy mit is írhatnék ezekről a fogásokról. Annyi az ilyen recept, hogy nem kell már ide az enyém. Persze, ha valami újdonságot bele tudok csempészni, vagy valami hasznos trükk jut az eszembe, akkor feltétlenül jelentkezem. :)


Egy kicsit viszont vissza kellett kalandoznom a távolkelet felé. Sikerült szereznem egy gyönyörűséges banánvirágot. Ez a virág nagyon tetszik nekem. Szép a színe és a formája. Arra persze nem voltam felkészülve, hogy enyhén szólva is macerás az előkészítése. A külső lilás leveleket le kell szedni. Ahogy a fotón is látszik van benne néhány bibe szerű dolog. Na, ezeket egyenként ki kell szedni és megpucolni. Az alsó részen van egy tejüveg színű másfél centis rész, ami kemény és nem ehető, illetve e tetején érezhető egy kicsike gömb, ami egy hosszú kemény száron van, ami az aljáig húzódik. Ez sem ehető. Mindkettőt ki kell szedni. Ami megmaradt azonnal fel kell vágni apróra és citromos, vagy lime-os vízbe tenni, mert szinte másodpercek alatt barnára oxidálódik.
                                     



Vagy száz ilyen vacak megpucolása után végre eljutottam odáig, hogy a középen levő - nevezzük a virág szívének - részt végre egyben lehetett szeletelni, mivel zsengesége végett az előbb említett részek nem alakultak még ki.

A nagyobb leveleket, amik nem voltak fásak és a szívét milliméteres szeletekre vágtam és mindet beletettem a lime-os vízbe. Negyed órát mindenképp kell áztatni, amúgy eléggé keményítős és lisztes íze marad a dolognak. Előző nap faszénen grillztem egy egész csirkét és a mellét kiszedtem. Ezt kézzel egészen vékony csíkokra szedtem. Aprítottam egy fej lila sonkahagymát, jó sok vietnámi mentát és némi európait is, de abból kevesebbet. Öntetnek összekevertem lime levét, halszószt, cukrot. A cukorból csak annyi kellett, hogy édeskésbe menjen át az íze, de ne legyen szó szerint édes. Ez jól ellensúlyozza a lime savasságát, másrészt kiemeli az ízeket.

A banánvirág szeleteket leszűrtem, majd párszor vízzel átmostam, amíg tiszta vizet nem tudtam leönteni róla. Ebbe belekevertem a menta leveleket, egy nagy marék friss szójacsírát. (Megint lehetett kapni vietnámi csírát. Ez viccesebb, mint a kínai, mert sokkal vékonyabb és zsengébb. Az íze nyersen pedig kellemesebb.) Hozzá dobtam a csirke csíkokat, majd leöntöttem az öntettel. Kapott még egy nagyobb löttyintésnyi mogyoró olajat és jól megkevertem. Valójában semmi különleges íze nincs a babánvirágnak, sőt az állaga sem extra, de összességében mégis különleges ízűvé teszi az ételt.

Ha belegondolok, eddig soha nem gondolkoztam miként terem a banán. Ott lóg egy virág. Kívülről halad a dolog befelé, ami annyit jelent, hogy a legszélső levél kinyílik. Ebből kikandikálnak a bibék, porzók és növekedésnek indulnak, aminek a végterméke egy nagy fürt banán lesz majd, de közben egy újabb levél is kinyílik, amiből újabb fürt alakul ki. És ez így megy tovább. Banán hegyek lesznek. Vagy 30-50 kiló egy virágból.

Hogy a legfontosabb részt is megemlítsem elmesélem, hogy mi az étel sava-borsa. Egyrészt a durvára vágott pörkölt mogyoró. Nyamm. A másik pedig az olajban ropogósra sült hagyma. Én gyorsan készítem, mivel nincs kedvem pinduri mogyoróhagymákkal bíbelődni. Időnként veszek fillérekért egy nagy zacskó szárított thai mogyoróhagymát, amit egyszerűen csak bedobok a nem tűz forró olajba és másodpercek alatt ropogósra sütök. Isteni. Egyszerűen fenomenális. Arra nagyon kell vigyázni, hogy már egy sötétebb zsömle szín is eredményezhet égett ízt. Na, ez aztán rátette az í-re a pontot, vagy vesszőt. Nem gondoltam volna, hogy ennyire finom lesz ez a saláta. Nincsenek benne különleges, vagy szokatlan ízek, de összességében megspékelve a töménytelen ropogással belopta magát a szívembe. Másnap reggel készítettem még egy adagot és bevittem a munkahelyemre.

Hozzávalók
grillezett csirke
banánvirág
szárított sült hagyma
sósmogyoró
lime
mogyoróolaj
szójacsíra
halszósz

Nincsenek megjegyzések: